Apple App Store může slavit. V předchozích dnech dosáhl magické hranice dvaceti pěti miliard stažených aplikací. To je naprosto ohromující číslo. Zdaleka to ale není jediný úspěch. App Sore totiž překonával hranice nemožného takřka okamžitě od svého uvedení.
App Store překonal další významnou hranici, počet stažených aplikací v tomto obchodě přesáhl hranici dvaceti pěti miliard. Pojďme se podívat na cestu, která vedla k tomuto ohromujícímu úspěchu a připomeňme si jeho nejvýznamnější mezníky.
V červenci 2008 se podobný úspěch zdál nekonečně daleko. App Store právě zahajoval své působení a k dispozici měl na dnešní dobu směšných 550 aplikací. I přes počáteční nedůvěru a některé technické problémy se ale jednalo o úspěšný start, vždyť za první měsíc se stáhlo 60 milionů aplikací. O úspěchu rozhodl především prodejní úspěch iPhonu. Od začátku bylo dost uživatelů, kteří chtěli svůj nový mobil nakrmit aplikacemi a App Store byl jedinou oficiálně povolenou cestou.
Vše ale nebylo tak růžové. Vývojáři si hlasitě stěžovali na dlouhý proces schvalování aplikací, mnohým také vadilo, že nemají přesná data o počtu stažení svých produktů. Měsíční přehledy určitě nedostačovaly.
Bez zajímavosti rozhodně není, že App Store byl velmi rychle přístupný i pro české uživatele. Stačilo mít iTunes 7.7.
Už v srpnu 2008 obchod mohl slavit sto milionů stažení a sto dnů od spuštění obchodu se stáhlo neskutečných dvě stě milionů aplikací. Úspěch to byl nepopiratelný a vzpomínám, že v jednom prohlášení se mu divil i Steve Jobs. Mimochodem, podíl aplikací v té době byl zhruba 9:1 ve prospěch těch placených. Mezi nejpopulárnější patřily Texas Hold´Em, hra Super Monkey Ball nebo freewarový Facebook.
Když se v dubnu 2009 dosáhlo první miliardy stažených aplikací, objevila se řada výzkumů o počtu stažení i množství aplikací v každém iPhonu. Nakolik odpovídaly realitě netuším, ale čísla to byla zajímavá. Uvádělo se, že počet stažení se pohybuje někde nad hranicí pěti milionů denně a nejvíce procent uživatelů má něco mezi šesti a deseti aplikacemi. Nezanedbatelné procento ale mělo více jak třicet aplikací.
V červenci 2009 měl za sebou App Store rok existence, na kontě 1,5 miliardy stažení a v obchodě kolem 65 tisíc aplikací. Na tomto čísle je zajímavé hlavně to, že podle statistik přibylo plných padesát tisíc jen za uplynulých šest měsíců!
Září 2009 znamenalo hranici dvou miliard aplikací, mohli jsme se ale také dozvědět, že průměrná cena placené aplikace je 2,89 dolarů a průměrný počet aplikací v jednom zařízení (je třeba totiž počítat i s iPodem Touch) je už šedesát pět.
V té době už můžeme hovořit o nárůstu aplikací o několik tisíc za každý týden a Apple musel stále více řešit potíže se schvalovacím procesem. Přesto trval na tom, že schvalování netrvá déle než čtrnáct dní a projde jím zhruba 95 % všech aplikací.
V únoru 2010, krátce po dosažení tří miliard stažení se Apple rozhodl pro celkem odvážný krok. Z obchodu odstranil všechny aplikace se sexuální tématikou. Přesné důvody, myslím, Apple nikdy neodhalil, bezesporu ale věděl o počtu těchto aplikací i celkovém podílu na stahování. Musel si být jistý, že mu podobný krok bez potíží projde.
Duben 2010 je zajímavý hlavně z toho pohledu, že do statistik začal výrazně promlouvat také iPad. Jen za měsíc si uživatelé nového tabletu stáhli cca. 12 milionů aplikací, okamžitě se také začaly objevovat programy určené speciálně pro iPad.
K dohledání byly ale i další zajímavé informace. Naprosto převládající kategorií v App Store jsou hry, které se na obsahu podílejí více než z jedné třetiny. Průměrná cena za aplikaci se posunula na 3,82 dolarů, pro iPad to ale bylo více, 4,67 dolarů. Přesto se podíl placených aplikací pohyboval jen kolem 20 % z celého objemu.
V říjnu 2010 se mohl Apple chlubit zhruba tři sta tisíci aplikacemi (konkurenční Android Market měl přibližně devadesát tisíc). Zhruba desetina byla optimalizovaná speciálně pro iPad.
Leden 2011 znamenal pokoření neuvěřitelné hranice deseti miliard stažených aplikací. Apple se pochlubil také tržbami ze svého obchodu, které dosáhly výše 1,1 miliardy a vyzdvihovaly se nejúspěšnější programy za celou dobu působení. V seznamu najdeme Angry Birds, Doodle Jump, Tap Tap Revage 3, Flight Control, Facebook, Shazam, Google Earth či Skype.
Červenec 2011, čtyři roky od otevření obchodu, a Apple opět slaví. Tentokrát 15 miliard stažených aplikací a možnost výběru z více než 425 tisíc aplikací. Sto tisíc z nich je určeno speciálně pro iPad, obchod funguje v devadesáti zemích světa.
Aktuálně tedy obchod dosáhl už dvaceti pěti miliard stažení. Zatímco první miliarda trvala devět měsíců, poslední deset miliard stihl App Store nasbírat za osm měsíců. Jednoznačný důkaz, že sázka na centrální prodej aplikací byla obrovskou trefou do černého a nepřestane být zajímavá ani do budoucna.