ČTÚ uspořádal minulý týden již druhý seminář k připravované dotační výzvě, ve které chce rozdělit až 300 milionů korun bez DPH z Národního programu obnovy. Železniční dopravci za tyto peníze upraví co nejvíce vagónů na páteřních tratích tak, aby nedocházelo k útlumu signálu.
Mají přitom na výběr, jestli vagóny doplní o homologované opakovače signálu, které – zjednodušeně řečeno – přenesou alespoň dvě 5G pásma v dostatečné kvalitě z vnějšku vozů do jejich interiérů, nebo vymění okna či celé stěny vagonů tak, aby nebránily průchodu signálu.
Podmínky dotační výzvy jsou již známy a probíhají poslední drobné úpravy a konzultace. ČTÚ předpokládá, že výzvu vyhlásí na konci dubna letošního roku, přičemž dopravci budou mít na její vlastní provedení čas do konce roku 2025. Očekává se vylepšení signálu v 350 vagonech, které musí po dobu dalších pěti let ujet v průměru každý den aspoň 200 km na českých železnicích, z toho nejméně polovinu na transevropských sítích TEN-T. Dotace se také týká jen takových vagónů, které zvládnou rychlosti vyšší než 160 km/h.