Ericsson provedl průzkum mezi manažery 132 operátorů z celého světa. Zjistil, že významná část z nich počítá v souvislosti s blížícím se přechodem na sítě páté generace s masivním nasazením umělé inteligence.
Umělá intelgicence se uplatní už při návrhu nových sítí, které je potřeba vybudovat samozřejmě s co nejnižšími náklady při zachování co nejvyšší kvality. Při tom je potřeba počítat nejen s šířením signálu v terénu (tedy „kam dosvítí vysílač“), ale i s kapacitou páteřní sítě. V 5G se totiž počítá s velkými objemy přenášených dat a není možné dát vysílač někam, kde se zákazníci budou dělit o pár kb/s.
Dvě třetiny operátorů si myslí, že jim umělá inteligence pomůže nabízet služby šité na míru konkrétnímu zákazníkovi. Bedlivým pozorováním jeho potřeb zkrátka odhadne lépe než operátor call centra, po čem konkrétní zákazník skutečně touží, co potřebuje, za co je ochoten zaplatit.
Dalším využitím umělé inteligence je sběr, strukturování a analýza obrovského množství dat, které operátoři potřebují jednak pro optimalizaci sítě, jednak pro poskytování vlastních služeb. V Česku již dnes operátoři nabízejí služby založené na anonymní analýze pohybu svých zákazníků, nejspíš se tak dočkáme dalších podobných vychytávek.