Vánoce v mobilních sítích: další přesun do dat

Reklama

Letošní štědrovečerní statistiky vyvolávají vážné obavy, jestli ještě budeme za pár let potřeboval mobilní operátory v jejich stávající podobě. Zákazníci je totiž – častěji než dříve – využívají především jako poskytovatele internetového připojení.

Zákazníci T-Mobilu přecházejí na data

Datový provoz o Štědrém dnu v síti T-Mobile meziročně vzrostl téměř o 24 %. Hodina nejvyššího datového provozu zůstává stejně, jako vloni, na 21:15-22:15.

Volalo se o 5.5 % méně než v předchozím roce – celkem se uskutečnilo 7,8 milionů hovorů, nejvytíženější byl čas mezi 10-11 hodinou dopolední, kdy se uskutečnilo přes 1,7 milionů hovorů. Pro srovnání, nejvytíženější den z pohledu volání v síti T-Mobile proběhl 4.9.2023 (první školní den), kdy se uskutečnilo cca 17,4 milionu hovorů. Počet SMS a MMS každoročně klesá, komunikace s blízkými se přesouvá do on-line prostoru.

Televizi MAGENTA TV sledovalo na Štědrý den téměř 70 % zákazníků. Stejně jako minulé roky na Štědrý den v televizi nejvíce bodovaly české pohádky. Nejsledovanější tituly v pořadí dle sledovanosti byly Láska rohatá, Nesmrtelná teta a Tajemství staré bambitky. Ze zahraniční produkce bodovaly Láska nebeská, Shrek a Sám doma.

O2 potvrzuje datový trend

Zákazníci O2 uskutečnili během Štědrého dne v roce 2023 celkem 13 314 965 hovorů, poslali 8 216 977 SMS zpráv a 307 047 MMS zpráv. Nejvytíženějším časem pro volání i odesílání SMS bylo tradičně dopoledne od 10 do 11 hodin. Počet hovorů klesl oproti loňskému roku o 3,4 procent, počet odeslaných SMS pak o 17,3 procent. Na rozdíl od volání a textování setrvale roste objem datového provozu – ten se na Štědrý den oproti loňsku zvýšil celkově o 24,9 % na 3 763 900 GB. Když se podíváme do historie, tak třeba v roce 2018, tedy pět let zpátky, vidíme v porovnání celkového provozu osminásobný nárůst objemu přenesených dat.

Vánoce a Nový rok už nejsou nejvytíženější dny v síti z hlediska volání a textování. Počet uskutečněných hovorů byl i letos na Štědrý den zhruba poloviční než v běžný pracovní den a z hlediska počtu spojených hovorů zhruba srovnatelný s víkendovým provozem. Hodina s největším hlasovým provozem letos překvapivě padla na 4. září a 30. června, tedy na začátek a konec školního roku. V těchto dnech se nejvíce volalo mezi desátou a jedenáctou hodinou dopolední.

Reklama