Vodafone: jak se Češi bojí o osobní data [výzkum]

Reklama

Vodafone si nechal udělat průzkum na téma, do jaké míry se Češi bojí o své osobní údaje, a co vůbec za takový osobní údaj považují.

Co pro Čechy znamená termín „osobní data“? Na prvním místě je to rodné číslo (99 % dotázaných), na druhém číslo bankovního účtu (88 %), na třetím soukromá e-mailová adresa (85 %) a na čtvrtém telefonní číslo (83 %). Pro zajímavost: číslo bot považuje za osobní údaj 17 % lidí.

Nadpoloviční většina (55 %) lidí si myslí, že má svá osobní data pod kontrolou. Přitom naprostá většina (79 %) využívá slevové nebo klubové karty, které jsou přímo ztělesněním sběru osobních údajů. Méně než polovina Čechů (49 %) si myslí, že s osobními daty pracují bezpečně e-shopy. Ještě méně v tomto ohledu věří sociálním sítím (30 %). Naopak svému mobilnímu operátorovi věří dvě třetiny dotázaných (64 %), bance dokonce 89 %.

Téměř polovina dotázaných (48 %) uvádí, že alespoň občas čtou a upravují preference tzv. cookies na webových stránkách. Třetina dotázaných (34 %) má obavy ze zneužití osobních dat, lidé se obávají nejčastěji nevyžádané reklamy, napadení bankovních účtů i přeprodeje osobních údajů.

Reklama