Zlepšení signálu ve vlacích? pokrytí, opakovače a nová okna

Reklama

Český telekomunikační úřad v poslední době intenzivně pracuje na vylepšení mobilního signálu ve vlacích. K cíli podle něj vedou tři různé cesty, které musíme zkombinovat.

Základem je samozřejmě posílení pokrytí mobilním signálem. Železniční koridory se často nachází v řídce osídlených oblastech, které se operátorům nevyplácí pokrývat, někdy vedou složitým terénem. K tomu se vlak pohybuje vysokou rychlostí a musí svižně přecházet mezi jednotlivými vysílači. Ne vždy je tedy pokrytí signálem tak dobré, jak by mohlo být. Ministerstvo průmyslu a obchodu proto vyhlásilo dotační výzvu na dokrytí nejvýznamnějších železničních koridorů.

Nemalá část viny je ale i na straně vlaků. Aby zajistili lepší tepelný komfort uvnitř vagonů, používají jejich výrobci na oknech pokovená skla. Vlivem toho se ale vagón chová jako Faradayova klec a silně utlumuje signál. Dovnitř se tak dostane jen zlomek toho, co operátoři nabízejí venku. I na nápravu tohoto nedostatku byla vypsána dotační výzva.

Existují v podstatě dva způsoby, jak kvalitu signálu uvnitř pokovených vagónů zlepšit. Tou první jsou takzvané opakovače signálu, tedy zařízení, které zjednodušeně řečeno přijmou signál vně vagonu a vyšlou ho do vnitřního prostoru. Toto řešení je poměrně finančně náročné, navíc vyžaduje stálé napájení a povolení k provozování ve všech zemích, kterými vlak projíždí.

Jednodušším řešením je vyměnit okna za nepokovená. Tím ale vagon přijde o značnou část tepelné izolace, což je také nežádoucí. Proto je možnost využít sklo pokovené, které má část kovové vrstvy odstraněné laserem. Může se jednat jak o nová skla, nebo o laserovou =úpravu skel stávajících. Toto řešení je sice levnější a nevyžaduje stálé napájení, signál ale není tak silný jako v případě opakovačů a navíc se jeho síla výrazně liší podle toho, kde se s mobilem ve vagonu nacházíte.

Všechny dotované projekty musí být dokončeny do konce roku 2025, takže snad již brzy budeme moci ve vlacích volat aspoň tak dobře jako v metru.

Reklama